søndag 16. november 2008

Fremmedfølelse

Å føle seg fremmed kan kanskje være et "fremmed" uttrykk for deg, men for mange andre er det ikke slik. Desverre er det faktisk overraskende mange som føler seg fremmed eller utenfor. Det pleier ofte å være en logisk forklaring for hvorfor noen føler seg fremmed. 

Hvis du tar deg en tur innom Google og søker "Fremmed" eller "Fremmedfølelse" finner du mange treff. De fleste treffene er urelevante, men bruker du litt tid finner du faktisk forum hvor fortvilte personer føler seg fremmed. For eksempel skriver en anonym person dette: 

"Alt for mange ganger i livet har jeg følt meg ensom. 
Jeg har levd i 24 år, men har altdi ijgjennom disse årene møtt noen som jeg føler jeg har en "connection" med.  Jeg føler meg som en fremmed i min egen famile, jeg har ingen venner, bare bekjente. Av en eller annen grunn frastøter jeg meg andre mennesker.

Ingen vil prøve å bli kjent med meg. Jeg tror det i oppveksten har skjedd en eller annen feil på den sosiale utviklinga. Jeg kan rett å slett ikke kommunisere med andre mennesker. Jeg forstår ikke hvordan mennesker forholder seg til hverandre"

Utdrag tatt fra http://debatt.sol.no/content/ensomhet-0

Slik fortsetter det. I dette tilfelle er det en 24 år gammel jente, og jeg er veldig sikker på at kjønn og alder har lite å si. Du ser at personen virker fortvila og forvirra, hun er også innpå noe viktig. Hun skrev at det må ha skjedd en feil med den sosiale utviklinga da hun var liten. Jeg er sikker på de fleste som føler seg fremmed har hatt en rar eller dårlig sosial utvikling. Hvorfor? Det kan være forskjellige grunner; Man har blitt mobbet for den personen man er, kanskje har foreldrene skilt seg og man har hatt en tøff oppvekst, kanskje man til og med har blitt behandlet med vold hjemme. Hvis du flytter ofte vil det også føre til en annerledes sosial utvikling, du vil aldri få deg noen god beste venn og heller ikke mange sosiale kontakter. Mobbingen spiller nok en stor rolle, blir man et mobbeoffer i ung alder vil det mest sannsynglig påvirke deg videre i livet hvis man ikke får seg noen ordentlig venner eller god hjelp. Det er ganske urettferdig å bli født litt annerledes, men i tillegg bli mobbet og føle seg fremmed resten av livet. Dette kan virkelig være hardt og oppleve

Å føle seg fremmed er som du ser ikke alltid like enkelt, du er ganske hjelpeløs hvis hele miljøet du befinner deg er ukjent og fremmed. Det er veldig viktig å ha kontakter, noen å snakke med å føle seg fri til å si det man har lyst til. Heller ikke sunt å holde ting hemmelig, kan i værste fall skade din mentale tilstand. Derfor er det vår plikt å hjelpe, kjenner du noen som føler seg utenfor må du hjelpe personen!

Men det finnes jo forskjellige måter å være fremmed på, noe som ikke er så ille er vel å føle seg fremmed i utlandet. Det er vel ikke så rart heller, et helt nytt sted og nye mennesker med et helt nytt miljø. Hvis du starter på en ny skole, eller er utvekslingstudent vil du også føle deg fremmed. Som regel vil dette gå over fort. 

Men ikke vær så sikker på at du ikke kommer til å føle deg fremmed hvis du allerede ikke er det. Før du vet ordet av det får du kanskje en ny jobb eller flytter til et nytt og ukjent sted. Da kan du fort føle deg fremmed og det er viktig med en god start...

Ingen kommentarer: